Řidiči, pozor! Toto je 6 nejčastějších mýtů o palivech, které škodí vašemu autu

Který řidič by to alespoň jednou neslyšel: „Biosložky škodí, na západě tankují kvalitnější paliva, na stará auta aditivovaná paliva nefungují…“ Mýtů kolem složení a účinků paliv existuje mnoho a jejich dopady mohou být pro auta těch, kdo jim věří nebo je šíří, opravdu škodlivé.

V zimě dopřejte svému vozu kvalitní palivo s příměsí aditiva (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

S pomocí experta je jednou provždy uvedeme na pravou míru. Které mýty mezi řidiči nejvíce rezonují, jaká je realita a jaká existuje první pomoc pro vůz, aby jeho motor zůstal maximální čas v nejlepší kondici? Abychom odhalili a vyvrátili nejznámější z „palivových bludů“, zeptali jsme se expertky Markéty Jakoubkové.

Mýtus 1: Biosložky v palivech jsou škodlivé. Zanášejí vstřikovací soustavu, opotřebovávají ji a snižují účinnost motoru

Realita: Obavy z přítomnosti biosložek v palivech nejsou na místě, je tomu spíše naopak. Každé palivo musí splnit základní kvalitativní kritéria, která stanovila EU pro benzín i naftu a která jsou pravidelně kontrolována. „Biosložky naopak dokážou vlastnosti paliva zlepšit. Například díky nim má palivo vyšší oktanové číslo (benzín) nebo lepší mazivost (nafta). Biosložka má čisticí účinek v jeho klíčových částech a v neposlední řadě snižuje emise,“ říká Markéta Jakoubková.

Mýtus 2: Aditiva hlavně zvyšují výkon motoru

Realita: Jedním z úkolů aditiv je udržovat motor bez karbonových usazenin, které vznikají při hoření paliva ve válcích motoru, promazávat ho a chránit před nadměrným třením. Právě usazeniny způsobují, že výkon motoru postupným zanášením klesá. Už při prvním natankování prémiového paliva startuje proces čištění klíčových částí motoru. Doba, za kterou je motor zcela vyčištěn, záleží na jeho stavu, stylu jízdy a četnosti tankování. „Aditiva v prémiových palivech tedy výkon nezvyšují nad úroveň uvedenou v technickém průkazu, ale dokážou obnovit jeho původní úroveň po vyčištění motoru od usazenin,“ říká expertka.

Vstřikování paliva je způsob přípravy směsi paliva se vzduchem pro spalovací motory
Vstřikování paliva je způsob přípravy směsi paliva se vzduchem pro spalovací motory (Zdroj: Shell)

Mýtus 3: Paliva na čerpačkách v západní Evropě jsou kvalitnější než ta, která nám prodejci nabízí u nás a dále na východě

Realita: Legislativa EU definuje vysoký standard kvality paliv, který musí splnit všechna paliva v členských zemích. To znamená, že základní paliva bez ohledu na stát a rafinérii, v níž se vyrobí, musí tyto kvalitativní parametry splňovat, a o kontrolu se starají obchodní inspekce jednotlivých států. Nejlepší značky v této oblasti do základního paliva přidávají aditiva, která samy vyvíjejí.

„Jediné, v čem se paliva v rámci EU liší, jsou sezónní vlastnosti podle takzvané národní přílohy. Dobrým příkladem je nafta, která na jihu Evropy není natolik odolná vůči mrazu jako nafta v severských zemích. Proto je třeba dát si pozor, aby například v zimních měsících v nádrži kamionů nezůstalo palivo z jižních států při jízdě na sever Evropy,“ vysvětluje expertka.

Mýtus 4: Zimní palivo je jen marketingový tah. U nás taková zima není, abychom potřebovali speciální složení

Realita: Nafta je obzvlášť citlivá na chlad, jak dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají mnohdy pod -10 °C. Běžná nafta by při takových teplotách měla problém, proto během zimních měsíců prodejci paliv přecházejí na takzvanou zimní naftu. Pokud by se tak nestalo, žádný „nafťák“ by při takových teplotách nenastartoval.

Uhlíkové usazeniny
Uhlíkové usazeniny (Zdroj: Shell)

Mýtus 5: Proč kupovat drahá aditivovaná paliva, když je levnější koupit aditiva zvlášť a dolít si je sám?

Realita: „Ručním“ přidáním aditiv nedocílíte stejné kvality jako při řízeném procesu aditivace. Prvním problémem při dolévání aditiv je otázka, jaké množství do nádrže vlastně dolít. Většina paliv na trhu totiž už prošla minimálně základní aditivací. A protože řidič neví, jaký obsah aditiv v nádrži už má, nedokáže spočítat, kolik jich nalít, aby dosáhl optimálního výsledku. To ale není jediný zádrhel.

Tím druhým je rovnoměrné promíchání v nádrži a provázání aditiva a paliva. „Pro optimální spojení musí mít obě kapaliny teplotu stejnou, a protože tuto jistotu výrobce samostatně prodávaného aditiva nemá, produkt je výrazně zředěný. Proto je potřeba mnohem vyššího množství aditiva na dosažení efektu. To je nejen drahé, ale navíc také nezaručuje dokonalé propojení s palivem. Toho lze dosáhnout jen na specializované výrobní lince,“ říká Markéta Jakoubková.

Mýtus 6: Mám staré auto, mému motoru už žádná aditiva nepomůžou.

Realita: Opak je pravdou! Starší vozy s vysokým počtem najetých kilometrů mohou mít v motoru silnou vrstvu karbonových usazenin. Ta se tvořila postupně ukládáním nových a nových vrstev na ventilech a vnitřních stěnách válců, což pomalu snižovalo výkon. Přitom už po prvním tankování aditivovaného paliva začíná proces čištění klíčových částí motoru a postupně se kompletně odstraní usazeniny i ze zbytku válců a palivové soustavy. Výsledkem je, že motor po čase opět poběží na svůj plný výkon.

Tip:

Jak pomoci autu změnou návyků při řízení?

  • Motor se musí zahřát na svou provozní teplotu, do té doby je potřeba citlivě pracovat s plynovým pedálem.
  • Tvorbu usazenin také podporují jízdy při nízkých, nebo naopak vysokých otáčkách. Majitelé dieselů jsou navíc v nevýhodě: Jejich motory jsou citlivější na krátké jízdy, které silně přispívají k rychlejší tvorbě usazenin.
  • Je také důležité občas motor „vytúrovat“ krátkodobě nad 4000 otáček. A pokud máte vůz, který dokáže indikovat probíhající regenerační cyklus, nepřerušujte ho.

Zdroj informací: Shell

Publikováno: 5. 12. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce

Jsme členy mediální skupiny Prima