Už je to dvě stě let, kdy byly nedaleko Olomouce položeny základy jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě. I po této dlouhé době má stále výsadní postavení v českých a slovenských domácnostech, cestu si ale našla na mnoho dalších evropských trhů a dokonce i do zámoří. Jistě i proto, že spotřebiče této ikonické značky promyšleně propojují to osvědčené s technologiemi 21. století a také s důrazem na úspornost a praktičnost. Platí to beze zbytku pro kvalitní vestavné i volně stojící kuchyňské spotřebiče MORA s bezpočtem moderních funkcí, stejně jako pro výkonné ohřívače vody nebo plynová topidla.
![](https://img.primadoma.cz/w_4/96/d4/column/96d4a07603a8bbaffcad3a6e5c7ffca9_thumbnail-4.jpg)
Počátky značky jsou spojeny se třemi muži
Základy značky MORA, která patří k našemu rodinnému stříbru, položil v roce 1825 Josef Zwierzina. Jako zkušený báňský odborník se rozhodl vybudovat železárny v místě, kde byl zdroj rudy, vody a dostatek dříví a v blízkosti hanácká metropole Olomouc se zákazníky pro železářské zboží. Na úpatí vrchu Kravný vystavěl vysokou pec, která byla v roce 1827 vysvěcena a zažehnuta – bylo to rok před založením Vítkovických železáren. Po dvaceti letech se železárny staly majetkem vídeňského bankéře barona Salomona Mayera von Rothschild.
![Už je to dvě stě let, kdy byly nedaleko Olomouce položeny základy jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě](https://img.primadoma.cz/w_4/aa/07/column/aa079fafd3c6abbe92db843fef3be8ed_thumbnail-13.jpg)
Třetí významnou zakladatelskou osobností se stal olomoucký měšťan a obchodník železářským zbožím Ignác Karel Machanek. Ten si uvědomil, jakou výhodu by mu při obchodování skýtala vlastní výrobní základna a koupil od barona Rothschilda jeho stagnující železářský závod. Nejstarší dochovaná písemnost k oficiálnímu vzniku značky Mora pochází ze 6. ledna 1890, kdy si dal Machanek zaregistrovat ochrannou známku Mora u olomoucké živnostenské a obchodní komory. Machanek jako zkušený obchodník svoje podnikání rozvíjel, dovážel stroje ze zahraničí a rozšiřoval svůj sortiment – od hřebíků, přes šicí stroje, žehličky a zámky, až k výrobě kamen Meteor, která firmu vynesla na výsluní.
![Na úpatí vrchu Kravný vystavěl v roce 1825 Josef Zwierzina vysokou pec](https://img.primadoma.cz/w_4/4f/06/column/4f063bf1d9d505202b476e2dc6f252da_thumbnail.jpg)
Fenomén jménem plynový sporák
Nebyla to však jen kamna Meteor, která si Machanek nechal patentovat v roce 1902, a jichž se v různých obměnách vyrobilo do roku 1930 více než milion kusů. Jako jeden z prvních zavedl již v roce 1919 výrobu plynových spotřebičů. Byly to hlavně velké přístroje pro živnostníky jako pečicí skříně pro cukráře, strojky na zmrzlinu, kotle nebo udírny. Spolu s tím rozšiřoval i železářský sortiment pro hospodyně: strojky na maso, masořezky, mlýnky na mák, pračky, lisy na ovoce apod., a své zboží také úspěšně exportoval. V roce 1936 spatřil poprvé světlo světa kovový plynový sporák MORA Super, který pro značku znamenal skutečně fenomenální úspěch.
![Fenomén jménem plynový sporák](https://img.primadoma.cz/w_4/13/6b/column/136b49b957027e31f7a6a36863f66814_thumbnail-8.jpg)
V roce 1948 byla zavedena výroba absorpčních ledniček, o dva roky později výroba prvních plynových průtokových ohřívačů vody. V roce 1958 byla zavedena výroba plynových automatických praček Moretta, o sedm let později v roce 1965 začala výroba plynových stacionárních kotlů. V roce 1971 byl vyroben první moderní kombinovaný sporák MORA, jak jej možná ještě někteří zažili u svých prarodičů. A v roce 1986 se objevil první závěsný plynový kotel.
![V roce 1948 byla zavedena výroba absorpčních ledniček](https://img.primadoma.cz/w_4/85/44/column/85449e8bc33a67a07084a434b962af96_thumbnail-9.jpg)
Nová etapa rozvoje, investice a inovace
V roce 2005 se stává MORA členem skupiny Gorenje, jednoho z největších výrobců domácích spotřebičů v Evropě a prostřednictvím této společnosti následně do struktury vstupuje i přední světový výrobce domácích spotřebičů a elektroniky, skupina Hisense. MORA se díky obřím investicím rychle proměnila v moderní technologickou základnu a navíc získala přístup k novým trhům. Například své moderní sporáky nyní vyváží do celé Evropy. MORA patří k velkým regionálním zaměstnavatelům. V současnosti zde pracuje na sedm stovek zaměstnanců; mnozí z nich i desítky let a najdete zde i srdcaře, kteří svůj profesní život spojili se značkou MORA napříč generacemi.
![Nebyla to však jen kamna Meteor, která si Machanek nechal patentovat](https://img.primadoma.cz/w_4/f5/9a/column/f59a597ffff8c3a54c9c3614b5344d98_thumbnail-10.jpg)
Vždy na vrcholu doby
Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby a přinášet svým zákazníkům moderní, spolehlivé a potřebné výrobky. V rychlosti zmiňme nedávnou kompletní inovaci v kategorii sporáků, které udávají směr celé kategorii. Na trh byla uvedena i nová generace varných desek (indukčních, plynových i sklokeramických) a vestavných pečicích trub.
Kompletní modernizací prošly také volně stojící myčky, do sortimentu byly nově zařazeny vestavné mikrovlnné trouby a volně stojící chladničky, inovací prošly i odsavače par. Oblíbenou stálicí jsou rovněž ohřívače vody MORA nově i s EcoSmart funkcemi pro optimalizaci úsporného provozu a také plynová topidla.
![V roce 1971 byl vyroben první moderní kombinovaný sporák MORA, jak jej možná ještě někteří zažili u svých prarodičů](https://img.primadoma.cz/w_4/38/49/column/3849605d000e409d64e19b2e730cc9dc_thumbnail-1.jpg)
„MORA má kvalitní, technologicky vyspělé a úsporné spotřebiče do domácnosti, které nepřetržitě inovujeme. Dnes už spadají do třídy chytrých domácích spotřebičů s automatickými funkcemi, které vedou k těm nejlepším výsledkům a úsporám. Přitom se ale ovládají opravdu jednoduše, což naši zákazníci oceňují,“ vysvětluje Regina Netolická, Head of Marketing CZ/SK.
![Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby](https://img.primadoma.cz/w_4/86/ec/column/86eccb5d2165163fb2ce2b24b64bdd89_thumbnail-1.jpg)
MORA je zkrátka plná života i po dvou stoletích od svého založení. Potvrzuje to i propojení značky MORA s michelinským šéfkuchařem Radkem Kašpárkem, který je novým ambasadorem a tváří značky. MORA vnímá toto spojení s uznávaným profesionálem, který je navíc známý výjimečným vztahem k české gastronomii na té nejvyšší, inovativní úrovni, jako symbolické. Ukazuje, že tradice je důležitým výchozím bodem pro to, jak dělat věci nově a jít hrdě s dobou.
Zdroj: MORA
Publikováno: 30. 12. 2024, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce